1999, @Home Intensief 12000, download snelheid 12.000 kbps. Een hele vooruitgang. Niet meer het krakende en piepende geluid van de inbelmodem maar de rustige “stabiele” rust van het eerste kabel-internet modem. Het was een verademing. Niet meer afhankelijk van de telefoonkosten die afgerekend moesten worden na een maand internet gebruik maar een vast bedrag voor constant online zijn. Het downloaden van films was eerder een geduldige klus waar gerust een week voor uit getrokken mocht worden dan dat ze meteen afspeelbaar waren. De mp3-tjes waren sneller binnen.
Perfect was het niet. Niet altijd even stabiel maar het was er. In het begin was het wel handig om persoonlijk wat mensen bij de helpdesk te kennen om snel geholpen te worden. Het leren kennen van deze mensen ontstond vanzelf naargelang de kinderziektes uit het netwerk gehaald werden.
Als snel hielp ik in de buurt andere @home gebruikers die tegen problemen aan liepen. Het was nog de tijd waarin je contact op moest nemen met de helpdesk om te horen dat mensen werden afgesloten omdat ze te veel “porno” downloaden. Ook al had je een open internet aansluiting, er werd wel van je verwacht dat je een beetje “kieskeurig” omging met je mb-tjes.
Nu leven we in 2023. @home bestaat al sinds 2008 niet meer. Fusies en al wat meer zorgde er voor dat @home opging in Ziggo. “Kleine” bedrijven worden groot en Ziggo is momenteel de grootste aanbieder van kabel internet en aanverwante diensten in Nederland. Snelheden van ruim 1 terabyte zijn voor bijna iedereen bereikbaar. Uitgebreide pakketten waarbij nu zelfs eigen TV producties deel uitmaken.
Het groot worden heeft niet altijd zijn voordelen. Het bedrijf wordt log en onpersoonlijk. In 2015 heb ik geprobeerd om over te stappen naar een andere provider. Glasvezel was steeds meer gemeengoed en de aanbiedingen waren aanlokkelijk. Toen al waren er de opzegservices, je sloot een contact af bij een andere aanbieder en zij regelde verder alles. De opzegging werd geregeld en het nieuwe installatie pakket was snel ontvangen. Ziggo zou er alles aan doen om je als klant te behouden en zij hingen dan ook al snel aan de telefoon met een mooi aanbod waar je geen nee tegen kon zeggen.
In 2015 was er dus een eerste poging om het oude vertrouwde de rug toe te keren, die snel en vakkundig de nek omgedraaid werd. Eigenlijk voelde het wel vertrouwd, het gevoel van je hoort er bij en, ze willen mij (nog) niet kwijt, voelde goed.
Nu April 2023, 24 jaar na de start van @home, doet het me pijn om afscheid te nemen. Deze keer geen telefoontjes, alleen minder vriendelijke mailtjes waarin wordt aangegeven dat ik nog apparatuur van Ziggo in huis heb. Het gaat me flink geld kosten wanneer ik deze niet tijdelijk terug stuur. Geen bedankje voor de afgelopen 24 jaar. Geen persoonlijkheid. Mijn jongste zoon zei nog; “Als je die 25 jaar vol gemaakt zou hebben, zou je dan een cadeautje van ze gekregen hebben?”.
Nee, de dag van de overstap was mijn Ziggo aansluiting netjes in de nacht afgesloten, de TV ging op zwart. Ik weet, mijn nieuwe aansluiting werkt perfect. Met de TV is het nog even wennen maar dat komt ook wel. Ik mis Ziggo nu al. Bij groot en onpersoonlijk horen helaas ook steeds verder oplopende kosten. Door over te stappen kan ik ruim €40,- per maand besparen. Geld dat ik niet kan missen maar helaas…… het is niet anders!
Ziggo bedankt voor de afgelopen 24 jaar!
ItsYosy