Gewoon onzin....


“Mensen breken niet omdat ze zwak zijn. Maar omdat ze veel te lang sterk waren.”

Leven in een Toonzaal.

Leestijd ongeveer 3 minuten.

In 2008 werd het startschot gegeven voor een alles omvattende economische crises. Stijgende werkloosheidscijfers, teruglopende bedrijfsresultaten, veel faillissementen, overheidssteun om banken overeind te houden en vooral een in elkaar klappende woonbubbel. Wilde je verhuizen dan was het vrijwel onmogelijk om je huis te verkopen zonder een aanzienlijk verlies in te calculeren. Nu, 2017 lijken het dat we de crises achter ons kunnen laten en gaat het weer een stuk beter met de economie. De werkloosheidscijfers dalen en het bedrijfsleven en consumenten lijken weer vertrouwen te krijgen in de economie.

Dat het beter gaat met de economie is vooral te zien aan het aantal woonprogramma’s dat op de verschillende tv kanalen en gerelateerde tijdschriften te vinden is. Ik heb alleen medelijden met de mensen die momenteel hun huis te koop zetten. Ook al lijkt de verkoop van huizen het pijl van 2008, voor de economische crises, weer te benaderen, het verkopen van een huis is een echte kunst geworden.

In de tijd dat ik kennismaakte met het kopen en verkopen van een huis, het vele verhuizen van mijn ouders, was het eenvoudig om kopers te trekken en een goede deal te sluiten. De vele woonprogramma’s verwennen de hedendaagse kopers en verplichten de verkopers om een flinke duit te investeren voordat hun te verkopen huis überhaupt een kans maakt.

Wil je je huis kunnen verkopen dan mogen er geen sporen aanwezig zijn die er op wijzen dat er daadwerkelijk iemand woont in het huis. In programma’s zoals TV makelaar, Mission Impossible (herhalingen worden momenteel tussen 17.00 en 18.00 uur uitgezonden op RTL4), worden schijnbaar onverkoopbare woningen, verkoopbaar gemaakt. De onverkoopbare huizen worden van onder tot boven volkomen gestript en omgetoverd in kant en klare toonzalen waar elk stukje bewijs van bewoonbaarheid worden verwijderd. Styling bedrijven kleden de leeg gestripte woningen, volgens de laatste trends aan, zodat de woning weer aantrekkelijk wordt voor potentiële kopers. Site kick Bob Sikkes voorziet het programma van professioneel commentaar en legt voornamelijk de vinger op de plekken die zeker niet goed zijn. De rede van de metamorfose wordt door hem nog eens extra aangedikt door vooral geen positieve zaken te vermelden.

Ook al lijkt de kredietcrises voorbij, het zijn dit soort programma’s die het voor veel mensen vrijwel onmogelijk maken om een woning fatsoenlijk te verkopen. Het verwent de potentiële huizenkoper, het kweekt verwachtingen en legt de lat steeds hoger. Het leert mensen die op zoek zijn naar een nieuw huis lui te worden. Het is mooi om een toonzaal te zien om een idee te krijgen wat de mogelijkheden van een huis zijn maar het ontneemt de mogelijkheid om te kijken naar een huis waarin gewoond wordt, wat zijn potentie kan zijn. Zelf denken en fantaseren wordt ontmoedigd.

Het stelt huizenverkopers voor een dilemma; Verkoop ik mijn huis terwijl ik er zelf nog in woon of investeer ik een flink bedrag om eerst te verhuizen en er een toonzaal van te maken? Ga ik mee in de trend die door, vooral de stylingsbedrijven, gecreëerd is en laat ik mijn huis omtoveren in een toonzaal of vertrouw ik in de verwend gemaakte vermogens van de potentiële kopers? Ruim ik mijn huis netjes op en vertrouw ik er op dat er gekeken kan worden naar een woning waarin geleefd wordt, waar de potentie alleen zichtbaar is wanneer kopers echt interesse tonen in wat het huis echt is, een thuis.

Het is mooi wanneer een huis gestyled op de huizenmarkt gezet kan worden maar voor veel mensen is dat niet haalbaar, het moet allemaal ook betaald worden en daar wringt hem de schoen.

De markt wordt verpest door de verwennerij van programma’s als TV makelaar, Mission Impossible. De lat wordt onnodig hoog gelegd, de kijker, de potentiële koper wordt verwent en de verkoper……….

Yosy

Geef een reactie